Opłata recyklingowa – co to takiego, czemu służy i ile wynosi?
Tylko w 2022 roku wyprodukowano 380 milionów ton plastiku, z czego około 13 ton trafiło do oceanu. Te druzgocące dane motywują do wprowadzania nowych, korzystnych dla środowiska, rozwiązań w handlu i gastronomii. Opłata recyklingowa, która została wprowadzona w Polsce na początku 2024 roku, ma na celu ograniczenie zużycia plastikowych toreb na zakupy. Ten mały krok ma zachęcić przedsiębiorców i konsumentów do przejścia na bardziej ekologiczne rozwiązania. Jednak wciąż pojawiają się pytania i wątpliwości w związku z zakresem stosowania opłaty, wysokością stawki oraz sposobem jej rozliczania. Sprawdź, co warto wiedzieć na ten temat!

Czym jest opłata recyklingowa?
Kogo dotyczy opłata recyklingowa?
Jakie torby podlegają opłacie recyklingowej?
Ile wynosi opłata recyklingowa?
Obowiązek sprawozdawczy
Reklamówki biodegradowalne a opłata recyklingowa
Kontrola i sankcje dotyczące opłaty recyklingowej
Podsumowanie
faq
Tak, opłata recyklingowa jest obowiązkowa dla wszystkich przedsiębiorców prowadzących sprzedaż detaliczną lub hurtową i dotyczy wszystkich opakowań – biodegradowalnych lub nie – z tworzywa sztucznego o określonych parametrach.
Opłaty tej nie można wnosić we własnym zakresie. W tym procesie nie można pominąć klienta.
Wyjątek od obowiązku pobierania opłaty recyklingowej stanowią bardzo lekkie torby z tworzywa sztucznego, o grubości poniżej 15 mikrometrów. Torby te mogą być wydawane klientom bezpłatnie, ale tylko w sytuacji, gdy są one wymagane ze względów higienicznych lub oferowane jako podstawowe opakowanie żywności sprzedawanej luzem (warzywa, owoce, pieczywo).
Tak. Opłata recyklingowa dotyczy również punktów gastronomicznych, które oferują klientom plastikowe opakowania na żywność lub kubki jednorazowego użytku.
Tak, opłata recyklingowa generuje określone konsekwencje podatkowe. Jej pobranie stanowi przychód przedsiębiorcy, natomiast jej odprowadzenie do urzędu marszałkowskiego jest kosztem uzyskania przychodu. Opłata recyklingowa jest również opodatkowana podatkiem VAT w stawce 23%. Przedsiębiorca musi więc uwzględnić ją w deklaracjach podatkowych, aby uniknąć ewentualnych nieprawidłowości lub sankcji ze strony Urzędu Skarbowego.