Inwentaryzacja środków trwałych – kiedy i jak należy ją przeprowadzić?
Jeśli prowadzisz sklep lub restaurację, Twoim obowiązkiem jest regularne przeprowadzanie inwentaryzacji środków trwałych. Jest to nie tylko wymóg prawny, ale również cenne źródło informacji na temat stanu majątku firmy. Sprawdź, na czym polega ten proces, jak prawidłowo go przeprowadzić i w jakich odstępach czasu należy to robić.

Czym jest inwentaryzacja środków trwałych?
Kiedy należy przeprowadzać inwentaryzację środków trwałych?
Jak przygotować się do inwentaryzacji środków trwałych w firmie?
Aby inwentaryzacja przebiegała sprawnie, trzeba się do niej odpowiednio przygotować. Dlatego:
Jak przebiega inwentaryzacja środków trwałych?
Podsumowanie
FAQ
Do najważniejszych obowiązków kierownika w tym zakresie należy: wyznaczenie komisji inwentaryzacyjnej i nadzór nad jej pracą, zapewnienie warunków do sprawnego przeprowadzenia spisu, zatwierdzenie protokołu różnic inwentaryzacyjnych oraz rozliczenie stwierdzonych różnic w księgach rachunkowych.
Arkusze spisowe powinny zawierać następujące informacje:
-
nazwę jednostki przeprowadzającej inwentaryzację;
-
numer kolejny arkusza;
-
datę i godzinę rozpoczęcia oraz zakończenia spisu;
-
skład komisji spisowej;
-
szczegółowe dane identyfikujące spisywany składnik (nazwę, symbol, kod);
-
stwierdzoną ilość danego środka trwałego.
Zaniżanie wartości środków trwałych w celu uniknięcia podatków może stanowić przestępstwo skarbowe. Błędna inwentaryzacja może prowadzić do sporów z kontrahentami, pracownikami lub organami podatkowymi, natomiast organy takie jak Krajowa Administracja Skarbowa mogą nałożyć karę finansową za naruszenie przepisów prawa podatkowego.