2.1 Forma własności hotelu
Wybierając formę prawną dla swojego biznesu, powinieneś zadać sobie następujące pytania:
- Czy zakładam działalność samodzielnie, czy z inną osobą lub osobami?
- Ile mam kapitału własnego na hotel?
- Czy rozważam wsparcie inwestorów i partnerów biznesowych?
Po wybraniu odpowiedniej formy prawnej zaznacz to w swoim biznesplanie i szczegółowo opisz.
2.2 Lokalizacja hotelu
Powinieneś uzasadnić w biznesplanie, dlaczego wybrałeś konkretną lokalizację. Zanim podejmiesz jakąkolwiek decyzję, zastanów się nad kilkoma ważnymi aspektami.
- Atrakcje turystyczne. W zależności od typu hotelu mogą być to klasyczne atrakcje miejskie, ale też góry, morze i ocean, ulice handlowe, dyskoteki i wiele innych.
- Spokojna okolica. Hotele są przeznaczone dla podróżnych szukających odpoczynku, a ten wymaga ciszy. Dlatego, nawet jeśli planujesz otworzyć hotel w centrum miasta, staraj się znaleźć miejsce, które nie jest bezpośrednio usytuowane przy ruchliwych ulicach i skrzyżowaniach. Oczywiście motel jest wyjątkiem.
- Dobra infrastruktura. Upewnij się, że lokalizacja ma dobre połączenia komunikacyjne i inne udogodnienia, np. sklepy, apteki czy przychodnie. W mieście ten punkt jest łatwy do zrealizowania – znacznie trudniej będzie na obszarach wiejskich. Jeśli wybierzesz lokalizację oddaloną od miasta, w okolicy powinna być przynajmniej jedna stacja autobusowa lub dworzec kolejowy, ponieważ nie każdy podróżuje samochodem.
- Konkurencja. Idealnie byłoby otworzyć hotel w miejscu, gdzie nie ma innych tego typu miejsc. Jeśli nie jest to możliwe, upewnij się, że Twój hotel jest wyjątkowy i wyróżni się na tle konkurencji.
2.3 Analiza rynku
Ten punkt jest ściśle powiązany z wyborem odpowiedniej lokalizacji. Jeśli chcesz otworzyć hotel, musisz oszacować potencjał tego biznesu. Zwróć uwagę na miejsca, gdzie brakuje hoteli. Jeśli nie możesz znaleźć takich lokalizacji, lepiej poznaj swoje otoczenie. Sprawdź hotele w pobliżu i dowiedz się, z jaką konkurencją masz do czynienia.
W tym celu bardzo pomocne jest wybranie około pięciu hoteli w okolicy i analiza ich strategii oraz grupy docelowej. Oczywiście warto odwiedzić hotele osobiście, aby porozmawiać z gośćmi i pracownikami, zdobywając w ten sposób informacje z pierwszej ręki.
2.4 Unikalność
Jeśli chodzi o konkurencję, ważne jest, aby zaoferować coś, czego nie mają inni. Musisz być wyjątkowy i wyróżniać się, aby zaistnieć i utrzymać się na rynku. Opisz to w swoim biznesplanie. Przykładowo, możesz postawić na wyjątkowy wystrój, program opieki nad dziećmi lub uproszczony system zameldowania i wymeldowania.
2.5 Grupa docelowa
Wielokrotnie podkreśliliśmy znaczenie grupy docelowej, zwłaszcza w kontekście wyboru koncepcji i lokalizacji. Tworząc biznesplan, powinieneś dokładnie zastanowić się nad swoją grupą docelową i przeprowadzić analizę demograficzną. Oceń wiek, dochody, zawody oraz to, czego szukają w danym typie hotelu Twoi potencjalni klienci.
2.6 Strategia marketingowa
Ten punkt możesz opisać dopiero po przeprowadzeniu analizy grupy docelowej, ponieważ jeśli znasz oczekiwania i preferencje swoich klientów, możesz wybrać najlepszą strategię marketingową.
W żadnym wypadku nie możesz zaniedbywać własnej strony internetowej, na której znajdą się wszystkie najważniejsze informacje. Obecność w mediach społecznościowych również jest dobrym pomysłem.
Na starcie spróbuj rozdawać ulotki. Promocje i rabaty z okazji otwarcia hotelu również mogą zachęcić klientów. Łatwiej też rozpocząć biznes nawiązując współpracę z aplikacjami do rezerwacji noclegów. Dodaj wydatki potrzebne na marketing do swojej prognozy kosztów.