Jak otworzyć hotel

definicje hotelarstwa

Branża turystyczna rozwija się jak nigdy dotąd. Otwarcie hotelu jest obiecującym biznesem, jeśli wszystko zaplanujesz w odpowiedni sposób. Chcemy pomóc Ci spełnić marzenie o prowadzeniu hotelu.

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o hotelach – definicje, rodzaje własności

1. Rozpocznij od podstaw hotelarstwa

Definicje hotelarstwa

1.1 Poznaj definicje

Jeśli chcesz otworzyć hotel, najpierw musisz poznać definicję, czym jest hotel, ponieważ zawiera ona kryteria, które muszą zostać spełnione. Dopiero wtedy możesz mówić o otwarciu hotelu, a nie pensjonatu czy innego rodzaju działalności. Czym jest hotel według polskich przepisów?

Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1944) hotel to: obiekt zlokalizowany głównie w zabudowie miejskiej, dysponujący co najmniej 10 pokojami, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych, świadczący szeroki zakres usług związanych z pobytem klientów.

Opcje własności hotelu

1.2 Wybierz najkorzystniejszą formę własności hotelu

Jeśli chcesz otworzyć hotel, masz kilka opcji do wyboru jeśli chodzi o rodzaj własności. To bardzo ważna decyzja, ponieważ wpływa na każdy kolejny krok, jeśli chodzi o opracowanie i realizację planu. Jakie masz opcje?

  • Przejęcie istniejącej działalności – w tym przypadku zarządzasz już istniejącym hotelem.
    Zalety: dokładnie wiesz, ile będzie kosztować przejęcie, a wszystkie trudności związane z zakładaniem działalności odpadają. Ponadto masz już swoich klientów.
    Wady: masz ograniczone możliwości wdrażania własnej koncepcji biznesowej.
  • Nowa działalność – rozpoczynasz hotel od zera.
    Zalety: masz pełną swobodę, aby wprowadzić w życie swoją koncepcję, pomysły i wyobrażenia o własnym biznesie.
    Wady: nowy biznes wymaga więcej czasu, wysiłku i pieniędzy, a proces jest trudniejszy do zrealizowania. Będziesz także musiał pomyśleć o dobrej strategii marketingowej, aby uruchomić działalność.
  • System franczyzowy – franczyza to sposób otwierania hotelu przy współpracy z wybraną marką.
    Zalety: zyskujesz zaufanie klientów danej marki, globalny marketing pomoże Ci w rozpoczęciu działalności, a marka zapewni know-how, a często też wsparcie finansowe.
    Wady: podobnie jak w przypadku przejęcia działalności, musisz liczyć się z ograniczeniami, jeśli chodzi o wprowadzanie własnych pomysłów. Część dochodu będziesz też przeznaczał na tzw. opłatę franczyzową.
Wybierz typ hotelu

1.3 Zdefiniuj koncept hotelu

Ideą każdego hotelu jest oczywiście goszczenie przyjezdnych, ale pamiętaj, że są różne typy działalności. Poniżej przedstawiamy niektóre z nich.

  • Hotele dla biznesu. Ten typ hotelu głównie kieruje swoją ofertę do osób, które są w służbowej podróży. Zazwyczaj więc znajduje się w centrum miasta lub w popularnych dzielnicach biznesowych. Typ hotelu nie oznacza, że nie goszczą w nim turyści czy grupy poszukujące miejsca na szklenie lub konferencję. Tego typu miejsca oferują sale konferencyjne, śniadanie i poranną kawę, czy darmowe lokalne połączenia telefoniczne.
  • Hotele lotniskowe. Te hotele obsługują przede wszystkim klientów biznesowych oraz pasażerów linii lotniczych, którzy mają długie godziny tranzytowe lub których loty zostały odwołane. Często zatrzymują się w nich także załogi lotnicze.
  • Hotele apartamentowe. Ten typ hotelu cieszy się obecnie dużą popularnością. Takie miejsca oferują apartamenty z salonem i osobną sypialnią. Hotele apartamentowe przyciągają głównie biznesmenów, ale też rodziny szukające wygodnego wypoczynku.
  • Hotele wypoczynkowe. Te obiekty znajdują się w miejscach oddalonych od miast, a ich atutem jest piękny widok, np. na góry, plaże czy wyspy. Mają wiele udogodnień rekreacyjnych, m.in. boiska sportowe, baseny, siłownie, spa i centra urody, a także różnorodne restauracje, dyskoteki itp. Oferują pełen program rozrywkowy, aby goście mogli znaleźć wszystko, czego potrzebują na miejscu.
  • Motele. To hotele (zwykle mniejsze) zlokalizowane w pobliżu głównych dróg krajowych i autostrad. Są wygodną i korzystną finansowo opcją dla zmotoryzowanych podróżnych, którzy chcą przespać się w komfortowych warunkach.
Przenieś swoje pomysły na papier

2. Napisz perfekcyjny biznesplan dla hotelu

Stworzenie dobrego biznesplanu jest ważne, gdy ubiegasz się o wsparcie finansowe od banków lub partnerów biznesowych. Biznesplan to nic innego jak przewodnik w całym procesie, który powinien być realizowany krok po kroku. Podczas jego pisania warto wziąć pod uwagę kilka ważnych punktów.

Biznesplan hotelu

2.1 Forma własności hotelu

Wybierając formę prawną dla swojego biznesu, powinieneś zadać sobie następujące pytania: 

  • Czy zakładam działalność samodzielnie, czy z inną osobą lub osobami? 
  • Ile mam kapitału własnego na hotel? 
  • Czy rozważam wsparcie inwestorów i partnerów biznesowych?

Po wybraniu odpowiedniej formy prawnej zaznacz to w swoim biznesplanie i szczegółowo opisz.

 

2.2 Lokalizacja hotelu

Powinieneś uzasadnić w biznesplanie, dlaczego wybrałeś konkretną lokalizację. Zanim podejmiesz jakąkolwiek decyzję, zastanów się nad kilkoma ważnymi aspektami.

  • Atrakcje turystyczne. W zależności od typu hotelu mogą być to klasyczne atrakcje miejskie, ale też góry, morze i ocean, ulice handlowe, dyskoteki i wiele innych.
  • Spokojna okolica. Hotele są przeznaczone dla podróżnych szukających odpoczynku, a ten wymaga ciszy. Dlatego, nawet jeśli planujesz otworzyć hotel w centrum miasta, staraj się znaleźć miejsce, które nie jest bezpośrednio usytuowane przy ruchliwych ulicach i skrzyżowaniach. Oczywiście motel jest wyjątkiem.
  • Dobra infrastruktura. Upewnij się, że lokalizacja ma dobre połączenia komunikacyjne i inne udogodnienia, np. sklepy, apteki czy przychodnie. W mieście ten punkt jest łatwy do zrealizowania – znacznie trudniej będzie na obszarach wiejskich. Jeśli wybierzesz lokalizację oddaloną od miasta, w okolicy powinna być przynajmniej jedna stacja autobusowa lub dworzec kolejowy, ponieważ nie każdy podróżuje samochodem.
  • Konkurencja. Idealnie byłoby otworzyć hotel w miejscu, gdzie nie ma innych tego typu miejsc. Jeśli nie jest to możliwe, upewnij się, że Twój hotel jest wyjątkowy i wyróżni się na tle konkurencji.

 

2.3  Analiza rynku

Ten punkt jest ściśle powiązany z wyborem odpowiedniej lokalizacji. Jeśli chcesz otworzyć hotel, musisz oszacować potencjał tego biznesu. Zwróć uwagę na miejsca, gdzie brakuje hoteli. Jeśli nie możesz znaleźć takich lokalizacji, lepiej poznaj swoje otoczenie. Sprawdź hotele w pobliżu i dowiedz się, z jaką konkurencją masz do czynienia.

W tym celu bardzo pomocne jest wybranie około pięciu hoteli w okolicy i analiza ich strategii oraz grupy docelowej. Oczywiście warto odwiedzić hotele osobiście, aby porozmawiać z gośćmi i pracownikami, zdobywając w ten sposób informacje z pierwszej ręki.

 

2.4 Unikalność

Jeśli chodzi o konkurencję, ważne jest, aby zaoferować coś, czego nie mają inni. Musisz być wyjątkowy i wyróżniać się, aby zaistnieć i utrzymać się na rynku. Opisz to w swoim biznesplanie. Przykładowo, możesz postawić na wyjątkowy wystrój, program opieki nad dziećmi lub uproszczony system zameldowania i wymeldowania.

2.5 Grupa docelowa

Wielokrotnie podkreśliliśmy znaczenie grupy docelowej, zwłaszcza w kontekście wyboru koncepcji i lokalizacji. Tworząc biznesplan, powinieneś dokładnie zastanowić się nad swoją grupą docelową i przeprowadzić analizę demograficzną. Oceń wiek, dochody, zawody oraz to, czego szukają w danym typie hotelu Twoi potencjalni klienci.

2.6 Strategia marketingowa

Ten punkt możesz opisać dopiero po przeprowadzeniu analizy grupy docelowej, ponieważ jeśli znasz oczekiwania i preferencje swoich klientów, możesz wybrać najlepszą strategię marketingową.

W żadnym wypadku nie możesz zaniedbywać własnej strony internetowej, na której znajdą się wszystkie najważniejsze informacje. Obecność w mediach społecznościowych również jest dobrym pomysłem.

Na starcie spróbuj rozdawać ulotki. Promocje i rabaty z okazji otwarcia hotelu również mogą zachęcić klientów. Łatwiej też rozpocząć biznes nawiązując współpracę z aplikacjami do rezerwacji noclegów. Dodaj wydatki potrzebne na marketing do swojej prognozy kosztów.

Learn how to write a gastronomy business plan
Finansowanie hotelu i źródła funduszy

3. Stwórz plan finansowy dla hoteli

Plan finansowy dla hotelu

3.1 Prognoza kosztów

Otwarcie hotelu nie jest tanie. Dlatego potrzebujesz dobrej orientacji w kosztach oraz wiedzy, na co wydajesz pieniądze. Pamiętaj, że nie tylko kupujesz nieruchomość, ale również inwestujesz w pracowników i zespół obsługujący hotel. Możesz podzielić swoje koszty na trzy kategorie

  • Koszty na uruchomienie działalności – obejmują koszty edukacji, uzyskiwania licencji i pozwoleń oraz zakupu nieruchomości.
  • Koszty stałe – jeśli wynajmujesz nieruchomość, czynsz należy wpisać do tej kategorii. Powinieneś także pomyśleć o ubezpieczeniu, rachunkach za prąd, gaz, Internet, wodę i inne. Tutaj również znajdą się wynagrodzenia dla pracowników.
  • Koszty zmienne – obejmują wszystkie koszty, które rosną wraz z przychodami. Pamiętaj, że nic nie przebiega dokładnie tak, jak to planujemy. Zawsze mogą wystąpić nieprzewidziane zdarzenia, dlatego powinniśmy zabezpieczyć budżet na takie sytuacje.

 

3.2 Opracowanie budżetu

Podobnie jak opracowanie prognozy kosztów, generowanie budżetu finansowego to również trudne zadanie. W tym miejscu powinieneś określić tzw. widełki kosztowe oraz ile goście są skłonni zapłacić za nocleg, usługi, jedzenie i napoje. Powinieneś także uwzględnić, ile wynoszą koszty operacyjne. Porównaj przychody z wydatkami. Możesz sobie pomóc, analizując budżety finansowe innych hoteli.

 

3.3 Opracowanie planu finansowego

Otwarcie hotelu wyłącznie za pomocą własnych środków finansowych jest trudne ze względu na wysokie koszty związane z inwestycjami, których wymaga otwarcie biznesu. Masz jednak kilka możliwości.

  • Zaciągnięcie kredytu w banku.
  • Pozyskanie inwestorów.
  • Udział w programach wsparcia publicznego.

Każda z tych opcji ma swoje zalety i wady, więc ważne jest, aby dokładnie rozważyć, która z nich najlepiej odpowiada Twoim potrzebom i strategii rozwoju hotelu.

WSZYSTKO, CZEGO POTRZEBUJE tWÓJ hOTEL
Przygotuj swój hotel do działalności! Sprawdź naszą szeroką gamę artykułów i sprzętu.
Sprawdź profesjonalny sprzęt dla swojej działalności
Uruchomienie hotelu

4. Przygotuj się do otwarcia hotelu

Przygotowanie otwarcia hotelu

4.1 Rejestracja działalności

Po starannym przejściu przez proces planowania i wyborze odpowiedniej lokalizacji nadszedł czas, aby rozpocząć działania. Upewnij się, że zdobyłeś wszystkie niezbędne licencje i pozwolenia. Pamiętaj, że jeśli w Twoim hotelu będzie restauracja, to wymaga ona dodatkowej dokumentacji dla gastronomii. Ponieważ potrzebne dokumenty mogą różnić się w zależności od lokalizacji, dowiedz się, czego potrzebujesz. Nie zapomnij też o ubezpieczeniu!

 

4.2 Ostatnie kroki

Teraz możesz zająć się szczegółami. To również dobry moment, aby rozpocząć poszukiwanie personelu i zbudować silny zespół, z którym będziesz mógł dzielić się swoimi sukcesami.

Podsumowując

5. Podsumowanie – Jak otworzyć hotel?

Po miesiącach ciężkiej pracy nad koncepcją, planowania i przygotowań nadszedł czas, aby otworzyć hotel dla pierwszych gości. Bądź elastyczny. Proś swoich klientów o opinię na temat pobytu i dostosowuj strategie do pojawiających się potrzeb. To jest ostatni, ale ważny krok jeśli chcesz osiągnąć sukces w tym biznesie.
Często zadawane pytania

FAQ – Jak otworzyć hotel?

Twoje możliwości
Zawsze poinformowany
Rejestracja do newslettera
Bądź na bieżąco ze świeżym newsletterem MAKRO! Otrzymuj najnowsze oferty, promocje i najlepsze porady dla swojego biznesu.
Zapisz się!
Oferty i promocje
Zobacz nasze najnowsze oferty
Odkryj najlepsze produkty i ceny dla swojego biznesu. Sprawdź nasze najnowsze oferty i promocje.
Odkryj nasze oferty