Cyfryzacja i technologie w restauracji  

Cyfryzacja i technologie w restauracji

Dla firm działających online, jak i fizycznych lokali, cyfryzacja i technologia to dwa bardzo ważne czynniki, które warto opanować w branży gastronomicznej, jeśli chcesz, aby Twój biznes odniósł sukces. Gdy są odpowiednio wdrożone, narzędzia pomogą Ci zarządzać restauracją, jednocześnie poprawiając doświadczenia klientów. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o najlepszych i najważniejszych sposobach wprowadzenia cyfryzacji i technologii do swojej restauracji, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

Czego dowiesz się z tego artykułu?  

Cyfryzacja i technologia mogą być trudnymi tematami dla restauratorów. Konieczność bycia na bieżąco w stale rozwijającym się środowisku rozwiązań technologicznych może przytłaczać.

W tym artykule omówimy następujące obszary:

  1. Obecność online
  2. Doświadczenie w restauracji i obsługa klienta
  3. Cyfrowe zarządzanie restauracją i personelem
  4. Systemy POS
  5. FAQ – Cyfryzacja i technologia w restauracji

Nasze wskazówki w tych obszarach uproszczą codzienne prowadzenie restauracji.


Dlaczego Twoja restauracja musi być online?

1. Co oznacza bycie online dla restauracji? 

Może wydawać Ci się to oczywiste, ale trafna obecność online jest istotna dla sukcesu Twojej restauracji w dzisiejszym zdigitalizowanym świecie. Chociaż nie musisz podążać za każdym nowym internetowym trendem, istnieją pewne elementy, które poprawią doświadczenie Twoich klientów i pomogą zbudować szerszą bazę konsumentów.

Korzyści z posiadania strony internetowej restauracji

1.1 Strona internetowa restauracji

Twoja strona internetowa to cyfrowa witryna sklepu. To tutaj Twoi klienci mogą zajrzeć, aby zobaczyć, czego mogą się spodziewać, odwiedzając lokal. Otrzymują przedsmak stylu i atmosfery, widzą menu oraz ceny, dzięki czemu szybciej podejmują decyzję, czy chcą Cię odwiedzić.

Twoja strona powinna być profesjonalna, estetyczna i zwięzła. Warto umieścić na niej profesjonalne zdjęcia restauracji, jedzenia oraz samego menu, a także dostarczyć informacje o sobie. To, jakie informacje zdecydujesz się uwzględnić, zależy od Ciebie. Ważne, aby były krótkie i treściwe – możesz opowiedzieć coś o swoim zespole, filozofii restauracji czy wyjątkowym sposobie przygotowywania potraw.

Poniższe wskazówki dotyczące Twojej obecności online powinny znaleźć odzwierciedlenie również na Twojej stronie internetowej.

Google Business dla restauracji

1.2 Google Business i social media

Aby nowi klienci mogli Cię znaleźć, niezwykle ważne jest zarejestrowanie restauracji w Google. Dzięki temu będziesz widoczny w wyszukiwarce i pojawisz się na Google Maps, gdy klienci będą szukać lokalu w danej okolicy. Rejestracja w Google pomoże również zbudować bazę pozytywnych opinii, które będą publicznie dostępne dla nowych i potencjalnych gości. Pamiętaj, aby regularnie aktualizować wszystkie informacje i wykorzystać opinie na swoją korzyść, zwracając uwagę na to, co mówią goście i starając się wdrażać ich sugestie.

Z kolei obecność w mediach społecznościowych nie jest koniecznością, ale dla niektórych typów restauracji może być bardzo przydatna. To idealne miejsce, aby budować relacje z klientami, pokazywać codzienne oferty specjalne, materiały zza kulis oraz zapowiadać nadchodzące wydarzenia. Przykładowo, jeśli prowadzisz bar-restaurację, w której regularnie występują muzycy, możesz zapowiadać każdego artystę kilka dni przed wydarzeniem na Instagramie lub Facebooku, jednocześnie utrzymując na swojej stronie internetowej listę nadchodzących terminów i wydarzeń.

Zamówienia online i dostawa

1.3 Zamówienia online z opcją dostawy

Od czasu wybuchu pandemii w 2020 roku nastąpił gwałtowny wzrost zamówień online, ale nawet przed tym wydarzeniem popyt na zamówienia przez Internet i usługi dostawcze stale rósł.

Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż, zamówienia online mogą być dla Ciebie przełomowym rozwiązaniem, niezależnie od tego, czy realizujesz je za pośrednictwem własnej strony internetowej, czy współpracując z dostawcą usług. Pamiętaj, że wielu klientów po prostu odwiedza strony czołowych dostawców, aby znaleźć opcje restauracyjne, zamiast korzystać z Google Maps, aby sprawdzić, które restauracje są w ich pobliżu.

Dlatego integracja z platformami dostawców jest nie tylko korzystna, ale może stać się elementem rozwoju Twojego biznesu.

Narzędzia do rezerwacji

1.4 Narzędzia do rezerwacji dla klientów

Aby ułatwić życie swoim klientom, warto umieścić na swojej stronie internetowej narzędzie do rezerwacji stolików, które pozwoli gościom bookować miejsca z wyprzedzeniem bez konieczności dzwonienia do zajętego personelu. W ten sposób klienci będą mogli zobaczyć, ile i które stoliki są dostępne w wybranym przez nich dniu, a rezerwacji dokonają samodzielnie. To rozwiązanie zaoszczędzi również czas i wysiłek Twojemu personelowi. Wdrożenie takiego narzędzia może znacząco poprawić organizację pracy i doświadczenie klienta.

Poprawianie doświadczeń klienta przez wdrożenie technologii

2. Doświadczenie kulinarne i obsługa klienta w Twojej restauracji

Podczas gdy Twoja obecność online jest istotna dla potencjalnych klientów i osób, które chcą dowiedzieć się więcej o Twojej ofercie, odpowiednie technologie na miejscu mogą również znacząco poprawić doświadczenie kulinarne. Oto kilka inspirujących wskazówek dotyczących technologii, które mogą Ci pomóc.

 

2.1 Cyfrowe menu w restauracji

Jeśli szukasz innowacyjnego sposobu na poprawę efektywności restauracji i jednoczesne obniżenia kosztów, cyfrowe menu to świetny pomysł. Zamiast tradycyjnego menu możesz zaoferować gościom kod QR, który umożliwi im przeglądanie dań na ich urządzeniach mobilnych. Choć nie każdy będzie czuł się komfortowo z cyfrowym menu, to rozwiązanie jest idealne dla młodszych klientów.

 

2.2 Przenośna kasa fiskalna

Świetnym sposobem na uproszczenie obsługi stolików jest wyposażenie kelnerów w przenośne kasy fiskalne. Zautomatyzowany proces przyjmowania zamówień oraz możliwość dokonania płatności bezpośrednio przy stoliku eliminuje konieczność biegania po rachunki i daje więcej czasu na interakcję z gośćmi.

 

2.3 Programy lojalnościowe dla klientów

Aby zwiększyć zaangażowanie i lojalność klientów, warto zaoferować programy lojalnościowe. Twoi goście chętnie wrócą do restauracji, jeśli będą mogli zbierać punkty i oszczędzać na posiłkach po kilku zamówieniach. Aby uprościć ten proces, nowoczesne programy lojalnościowe można zintegrować z systemem POS. Zamiast rozdawania kart lojalnościowych, klienci będą rejestrowani przez system, który automatycznie dodaje punkty lojalnościowe do ich konta po każdym zakupie. Zebrane dane można również analizować, aby dostosować ofertę do preferencji zakupowych klientów.

 

2.4 Darmowe Wi-Fi w restauracji

Choć darmowe Wi-Fi jest już prawie standardem, to nadal warto wspomnieć, że jego oferowanie to mądra decyzja biznesowa. Wiele osób korzysta z kawiarni do spotkań zespołowych, sprawdzania e-maili lub pracy podczas lunchu. Darmowe Wi-Fi z pewnością zwiększy ich komfort i pozytywnie wpłynie na doświadczenie w Twojej restauracji.

Jednak w zależności od stylu i rodzaju restauracji warto rozważyć, jak oferowanie Wi-Fi wpłynie na rotację klientów. Jeśli chcesz uniknąć sytuacji, w której ludzie zamawiają tylko jeden napój i przesiadują w restauracji przez wiele godzin, możesz wprowadzić ograniczenie czasu dostępu do Internetu, np. ustalając limit na określony czas.

Nie jesteś pewny, które narzędzie wybrać?
Chcemy, abyś odniósł sukces! Nasi doświadczeni konsultanci z branży gastronomicznej odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania związane z prowadzeniem biznesu.
Odkryj naszą infolinię
Zarządzanie personelem, inwentaryzacja i zamówienia

3. Cyfrowe zarządzanie restauracją i personelem

Oprogramowanie do zarządzania zapasami w restauracji

3.1 Inwentaryzacja

Jak już wspomnieliśmy artykule „Jak obniżyć koszty w restauracji“, dokładne śledzenie zapasów jest ważne, aby utrzymać koszty na niskim poziomie i dobrze zarządzać finansami.

Korzystanie z oprogramowania do śledzenia zapasów zaoszczędzi Ci wiele czasu, zapewni większą dokładność danych oraz przypomni o konieczności uzupełnienia zapasów niektórych produktów. Nawet daty przydatności do spożycia mogą być łatwo monitorowane. Dzięki temu możesz maksymalnie wykorzystać swoje zasoby i znacznie ograniczyć marnowanie żywności.
Oprogramowanie do planowania grafików pracy

3.2 Planowanie grafików pracy zespołu

Jeśli kiedykolwiek tworzyłeś grafik pracy zespołu, to wiesz, jak długi i męczący może być proces dopasowania wszystkich zmian, aż układanka w końcu się ułoży. Planowanie pracy personelu w sposób efektywny może być wyzwaniem, więc warto uprościć ten proces, korzystając z oprogramowania do planowania grafików. Dzięki temu łatwiej będzie śledzić indywidualne godziny pracy pracowników i lepiej zarządzać ich dostępnością.

Oprogramowanie do planowania grafików automatyzuje proces przydzielania zmian, umożliwia szybkie wprowadzanie korekt oraz daje pełną kontrolę nad dostępnością pracowników, co znacznie ułatwia i przyspiesza cały proces.

System wyświetlaczy kuchennych

3.3 System wyświetlaczy kuchennych

Kuchnia restauracyjna to miejsce, gdzie dzieje się magia. Chociaż w godzinach szczytu może być tam bardzo intensywnie, reagowanie na przyjmowane zamówienia nie musi być chaotyczne. Tradycyjne drukowane bilety z zamówieniami mogą spowalniać pracę zespołu, jednak dobrze widoczny i czytelny system wyświetlaczy kuchennych (KDS) może znacząco poprawić wydajność.

Możliwość jednoczesnego przeglądania wszystkich zamówień na ekranie z dokładnym czasem ich złożenia pozwala na lepszą organizację pracy i priorytetyzację zadań. Dzięki temu personel kuchni może szybciej i efektywniej realizować zamówienia, co poprawia płynność działania w godzinach szczytu i minimalizuje ryzyko błędów.

Oprogramowanie Point of Sale (POS) dla restauracji

4. Oprogramowanie POS dla restauracji

POS dla restauracji

System POS to interfejs między firmą a jej klientami podczas transakcji sprzedaży. Może to być fizyczna kasa w restauracji lub narzędzie do płatności online. Scenariusze, np. zamówienie przez Internet, zakup biletu parkingowego czy płatność w sklepie spożywczym, opisują różne punkty sprzedaży (Points of Sale).

Systemy POS dostarczają zarówno sprzęt (elektroniczne kasy fiskalne, czytniki kart, skanery kodów kreskowych), jak i oprogramowanie niezbędne do realizacji transakcji. Automatyzują proces sprzedaży i zbierają ważne dane transakcjach, co pomaga usprawnić działanie restauracji.

Jednak współczesne systemy POS to znacznie więcej niż tylko punkt sprzedaży. Mogą zawierać różne funkcje, m.in.:

  • monitorowanie zapasów,
  • wyświetlanie zamówień na ekranie kuchennym,
  • śledzenie wzorców sprzedaży i inne funkcje optymalizujące działania restauracji.

 

4.1 Wybór odpowiedniego systemu POS dla Twojej restauracji

Aby zwiększyć efektywność Twojego biznesu, ważne jest, aby znaleźć system POS, który najlepiej pasuje do potrzeb i budżetu. Należy wziąć pod uwagę wielkość i rodzaj restauracji. Inwestycja w system POS, który zawiera większość lub wszystkie wymienione funkcje, pozwoli zaoszczędzić czas i pieniądze w dłuższej perspektywie. Zachęcamy do dokładnego zbadania różnych opcji – porównywanie systemów POS dla restauracji to dobry punkt wyjścia.

 

4.2 Dostosowane i chmurowe systemy POS

Jeśli nie możesz znaleźć idealnego rozwiązania dla swojej restauracji, istnieje możliwość współpracy z dostawcami niestandardowych rozwiązań POS, którzy mogą stworzyć oprogramowanie dopasowane do Twojego biznesu. Są już dostępne także specyficzne systemy POS dla różnych rodzajów restauracji, takich jak POS dla kawiarni czy POS dla barów.

Nasza wskazówka! Rozważ systemy chmurowe POS zamiast tradycyjnych. Systemy POS w chmurze są zaawansowane, elastyczne i wszechstronne, ponieważ oferują najwięcej funkcji w jednym miejscu.

W erze cyfryzacji ważne jest, aby Twój biznes był dobrze zorganizowany dzięki odpowiedniej technologii i nienagannej obecności online. Skorzystanie z naszej listy podstawowych sposobów cyfryzacji procesów restauracyjnych pomoże Ci podjąć właściwe krok.

Najczęściej zadawane pytania

5. faq – Cyfryzacja i technologie w restauracji 

Twoje możliwości  
Zawsze poinformowany
Rejestracja do newslettera
Bądź na bieżąco ze świeżym newsletterem MAKRO! Otrzymuj najnowsze oferty, promocje i najlepsze porady dla swojego biznesu.
Zarejestruj się
Oferty i promocje
Zobacz nasze najnowsze oferty
Odkryj najlepsze produkty i ceny dla swojego biznesu. Sprawdź nasze najnowsze oferty i promocje. 
Odkryj nasze oferty